Οι βαθμοί των Πανελληνίων αναρτήθηκαν, και σειρά παίρνει το Μηχανογραφικό 2024, όπου οι υποψήφιοι θα κληθούν να δηλώσουν τις σχολές της προτίμησής τους και, ουσιαστικά, θα κρίνουν τα αποτελέσματα και τις σπουδές τους.
Ο υπεύθυνος Σπουδών του Ομίλου Φροντιστηρίων «ΝΕΟ», Νταρίδης Γιάννης, δίνει μια συνολική εικόνα της φετινής χρονιάς των Πανελληνίων και δίνει συμβουλές για το τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι, ενώ δίνει τις εκτιμήσεις του για το πώς θα κινηθεί η αγορά εργασίας στο μέλλον και παρουσιάζει τα επαγγέλματα στα οποία στρέφονται αρκετοί.
Αναλυτικά:
- Ποια επαγγέλματα μπορούμε να πούμε ότι θα «κυριαρχήσουν» στην αγορά εργασίας τα επόμενα χρόνια;
Δε νομίζω ότι μπορούμε να μιλάμε για επαγγέλματα του μέλλοντος που θα κυριαρχήσουν στην αγορά εργασίας. Αφενός οι ταχύτατες αλλαγές που οφείλονται στην εισβολή της τεχνητής νοημοσύνης, αφετέρου οι μελλοντικές ανάγκες της αγοράς εργασίας δε διευκολύνουν την αναζήτηση τέτοιων επαγγελμάτων. Προσωπικά θεωρώ τον κατάλληλο συνδυασμό πτυχίου-μεταπτυχιακού ως έναν δείκτη «κυριαρχίας». Θα κυριαρχήσει, δηλαδή, ο εργαζόμενος του μέλλοντος που θα μπορεί να προσαρμόζεται μέσω και της δια βίου μάθησης.
- Ωστόσο, συνηθίζουμε να χρησιμοποιούμε τον όρο «σχολές του μέλλοντος»; Υπάρχουν τέτοιες; Μπορούμε να τις προβλέψουμε; Και αν ναι ποιες είναι;
Φαινομενικά, οι πολυτεχνικές σχολές, αλλά κι εκείνες που σχετίζονται με την πληροφορική και τις βάσεις δεδομένων θα συνεχίσουν να είναι και «σχολές του μέλλοντος». Ωστόσο, οι φοιτητές που ασχολούνται με τα logistics (εφοδιασμό), με την εκπαίδευση ενηλίκων ή με τη φροντίδα ηλικιωμένων έχουν πιθανότητες ισχυρές να ενσωματωθούν πλήρως και σχετικά εύκολα στην αγορά εργασίας.
- Υπάρχει οδηγός για τη σωστή συμπλήρωση του Μηχανογραφικού; Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι; Ποιες συμβουλές θα τους δίνατε;
Βασικό κριτήριο επιλογής σπουδών είναι η επιθυμία ενασχόλησης με τον συγκεκριμένο τομέα. Όσο μεγαλύτερη η επιθυμία, τόσο αυξάνεται και η πιθανότητα ολοκλήρωσης των σπουδών, διεκδίκησης υποτροφιών, μεταπτυχιακού κλπ. Σαφώς, ρόλο διαδραματίζει και η οικογένεια και συγκεκριμένα η δυνατότητά της να σπουδάσει ένα μέλος της στην επαρχία. Σε κάθε περίπτωση η τοποθέτηση των τμημάτων ανά «ομάδα επιθυμίας» (π.χ. στην Α ομάδα ανήκουν τα τμήματα που θα ήθελε άμεσα ο υποψήφιος να σπουδάσει, στη Β ομάδα τα τμήματα με μικρότερο βαθμό σχετικότητας κλπ.) και η ιεράρχηση των τμημάτων μέσα σε κάθε ομάδα ξεχωριστά μπορεί να διευκολύνει τον/την υποψήφιο/α να αντιληφθεί σαφέστερα τις επιθυμίες του/της.
- Υπάρχει «μυστικό» για μια επιτυχημένη επαγγελματική διαδρομή;
Αφενός ο «σκληρός πυρήνας» των προσόντων, δηλαδή το πτυχίο και το μεταπτυχιακό. Αφετέρου οι δεξιότητες που απαιτούνται για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, όπως η συμμετοχή σε ομάδα, η συνεργασία, η πρωτοβουλία, η ανάληψη ευθυνών, η παρουσίαση νέων ιδεών κλπ.
- Πώς μπορεί να αξιολογήσει ο υποψήφιος φοιτητής μία σχολή ή ένα τμήμα;
Καταρχάς υπάρχουν πολλές αξιολογήσεις που γίνονται από ανεξάρτητους φορείς. Αυτοί συντάσσουν πίνακες κατάταξης των πανεπιστημίων. Συνήθη κριτήριά τους αποτελούν οι δημοσιεύσεις και οι αναφορές σε αυτές από τρίτους, το ερευνητικό έργο, η διδασκαλία και η ποιότητα εκπαίδευσης, η απασχόληση των αποφοίτων κλπ. Πρακτικότερα, οι υποψήφιοι/ες και οι οικογένειές τους πρέπει να αντιληφθούν ότι τα κριτήρια αξιολόγησης διαφέρουν και ότι καλούνται να αξιολογήσουν τα τμήματα με βάση τις δικές τους προτεραιότητες.
- Υπάρχουν σχολές με χαμηλή βάση εισαγωγής αλλά υψηλή αξία. Μπορείτε να μας αναφέρετε αν κάποιες από αυτές έχουν απήχηση και επαγγελματική αποκατάσταση;
Η «υψηλή αξία» λογικά συνυπολογίζει διαφορετικά και ποικίλα κριτήρια, όπως αυτά που αναφέρθηκαν στην προηγούμενη απάντηση. Αν το ερώτημα αφορά την απασχόληση των αποφοίτων, ακολουθούν ενδεικτικά 4 τμήματα με (σχετικά) χαμηλή βάση, των οποίων οι απόφοιτοι σχεδόν αμέσως μετά την αποφοίτησή τους βρίσκουν απασχόληση σχετική με τις σπουδές τους:
- Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού (2ο, 3ο, 4ο) με βάση 8865 (2023)
- Διοίκησης Γεωργικών Επιχειρήσεων & Συστημάτων Εφοδιασμού (4ο) με βάση 8345 (2023)
- Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης & Διερμηνείας (1ο) με βάση 17720 (2023). Η βάση φαίνεται υψηλή, ωστόσο έχουν υπολογιστεί και οι επιδόσεις σε δύο γλώσσες (ειδικά μαθήματα).
- Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων & Γεωργικής Μηχανικής (2ο, 3ο) με 11325 (2023)
- Ποιο μάθημα δυσκόλεψε περισσότερο τους μαθητές σας στις φετινές εξετάσεις;
Οπωσδήποτε η φυσική για το 2ο και 3ο πεδίο, η Ιστορία για το 1ο και οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας για το 4ο.
- Υπάρχουν κλάδοι που παρατηρείτε ότι στρέφονται πολλοί υποψήφιοι τα τελευταία χρόνια;
Υπάρχει μια σαφής στροφή προς το πεδίο της πληροφορικής και της οικονομίας. Σταθερά ο αριθμός των υποψηφίων στο πεδίο αυτό αυξάνεται είτε από τη μείωση των υποψηφίων του 1ου πεδίου (2022) είτε του 2ου (2023). Το 4ο πεδίο δείχνει να «εκμεταλλεύεται» τις απώλειες των υπολοίπων.
Αποποίηση ευθύνης
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.