Πολλά έχουν γραφτεί για τις λεγόμενες φρεγάτες - «αλουμινότρατες», που μας πλασάρουν οι Αμερικανοί για το Πολεμικό Ναυτικό. Και το μεσημέρι της Τετάρτης (20/3), στη φιέστα για την παραλαβή των ελικοπτέρων Romeo, ρωτήθηκε για το θέμα ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός μιλώντας στους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας στη Βάση Ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού, άναψε το «πράσινο φως» για την προοπτική απόκτησης των φρεγατών LCS, λέγοντας ότι θα είναι δωρεάν.
«Όταν σου χαρίζουν ένα γάιδαρο δεν τον κοιτάς στα δόντια» απάντησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, όταν τού επισήμαναν ότι υπάρχουν ζητήματα με αυτές τις φρεγάτες και πως το λειτουργικό κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Μάλιστα, το περιοδικό Forbes αναφερόμενο στα προβλήματα των φρεγατών αυτού του τύπου, είχε προτείνει να τις... βυθίσουν προκειμένου να γλιτώσουν από τα έξοδα λειτουργίας τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ΗΠΑ οι LCS αποσύρονται η μία μετά την άλλη, γράφοντας αρνητικό ρεκόρ χρόνου παραμονής στον αμερικανικό στόλο.
Παράδειγμα; Η LCS-11 που έφερε το όνομα Sioux City καθελκύστηκε το 2018 και αποσύρθηκε σε λιγότερο από πέντε χρόνια το 2023. Άλλες τέτοιες φρεγάτες, έχουν αποσυρθεί στα έξι και στα 10 χρόνια. Και σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ελεγκτικού γραφείου του Αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών (GAO) το ετήσιο κόστος λειτουργίας μιας LCS κλάσης Freedom ανέρχεται στα 42 εκατομμύρια δολάρια. Λίγα δεν τα λες...
Θυμίζουμε ότι στις φρεγάτες - «αλουμινότρατες» και στο κόστος έχει αναφερθεί το iEdiseis. Όπως είχε μεταδώσει:
Εξακόσια εκατομμύρια δολάρια θα πληρώσει η Ελλάδα για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών LCS που μας «δωρίζουν» οι ΗΠΑ. Επομένως:
1ον) Δεν είναι τσάμπα!
2ον) Ξεστοκάρισμα κάνουν οι Αμερικανοί. Είναι γνωστή η ιστορία των συγκεκριμένων φρεγατών LCS. Στην Ελλάδα αποκαλούνται «αλουμινότρατες». Χτίστηκαν από το Αμερικανικό Ναυτικό ( Lockheed Martin & με πατρόν της ιταλικής Fincantieri) αλλά στην πορεία έβγαλαν πλείστα προβλήματα με αποτέλεσμα να αποσυρθούν άρον - άρον. Στο μεταξύ το 2020 όταν το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ξεκίνησε τη διαδικασία επιλογής νέου τύπου φρεγατών η Lockheed Martin με την σφοδρή υποστήριξη του πρώην Αμερικάνου πρέσβη Τζέφρι Πάιατ προωθούσαν σκανδαλωδώς τις «αλουμινότρατες» παρά τις σοβαρές ενστάσεις που πρόβαλε τότε το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο. Σε ειδικό διαφημιστικό σποτάκι που κυκλοφορούσε η LM πρόβαλε την ελληνική συμμετοχή στα εγχώρια ναυπηγεία (Ελευσίνας). Υπέρ των αλουμινότρατων είχαν ταχθεί το ΓΕΕΘΑ και ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Ωστόσο, η αρχική προσπάθεια ανεστάλη λόγω της αιφνίδιας συμφωνίας Μητσοτάκη - Μακρόν για την αγοραπωλησία τριών Γαλλικών φρεγατών belharra. Παρά τη γαλλική επιλογή το τμήμα ναυτικού της LM δεν κατέθεσε τα όπλα και επέμενε να προωθεί ως εναλλακτική λύση για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τις αλουμινότρατες!
3ον) Το σενάριο απόκτησης τεσσάρων αμερικανικών φρεγατών LCS επανέρχεται αφού έχουν αλλάξει ορισμένα βασικά δεδομένα.
Α: Η νέα σύνθεση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου, πλέον δεν αντιτίθεται σθεναρά στις αμερικανικές αλουμινότρατες και βλέπει θετικά την απόκτηση τους αρκεί να γίνουν ορισμένες βασικές τεχνικές διορθώσεις οι οποίες θα επιβαρύνουν το ελληνικό Δημόσιο και υπολογίζονται στα 150 εκατομμύρια δολάρια για την κάθε μια. Σύνολο 600 εκατομμύρια.
Β: Ενδιαφέρον έχει το παρασκήνιο που εξελίσσεται κατά την παρούσα φάση και αφορά την αναβάθμιση των φρεγατών.
Αποποίηση ευθύνης
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.