«Με ρέγουλα τα ληγμένα», «Αν έκανε πιο συχνά έρωτα, η αρθρογράφος δεν θα είχε τέτοια θέματα» και άλλα
Η ξαφνική «λογοτεχνική» θύελλα –διαδικτυακή περισσότερο– για το έργο του Καραγάτση, άρχισε με άρθρο της Ρένας Λούνα στην έντυπη Lifo που είχε τίτλο «Η πατριαρχία δεν φύτρωσε μόνη της: Η "Μεγάλη Χίμαιρα" και οι έμφυλες ταυτότητες» και υπότιτλο «Το Σύνδρομο της Στοκχόλμης, έστω με τους λογοτέχνες, μπορεί να σταματήσει εδώ». Ακολούθησαν άλλα άρθρα αλλού, αναλύσεις, απαντήσεις, ρεπορτάζ, ύβρεις. Η Καθημερινή της Κυριακής ασχολήθηκε με το θέμα αφιερώνοντας μια σελίδα –από τις πιο ενδιαφέρουσες στο σύνολο της ύλης της– στην οποία δημοσιεύονται τρία άρθρα. Τα υπογράφουν η συγγραφέας Βασιλική Πέτσα, ο αρθρογράφος της εφημερίδας Άρης Αλεξανδρής και η συντάκτρια του κειμένου στη Lifo (επίσης συγγραφέας) Ρένα Λούνα. Η τελευταία, πέρα από τη υποστήριξη της θέσης της, παραθέτει και το «τι άκουσε», τι της έγραψαν δηλαδή, μετά τη δημοσίευση του άρθρου. Τα περισσότερα ήταν ακραία έως ανήθικα: από τα... ληγμένα που πρέπει να παίρνει «με ρέγουλα» έως τις σεξουαλικές αναφορές.Ο Βασιλική Πέτσα αναφέρει στο κείμενό της, που έχει τίτλο «Μακάρι να μιλάμε για λογοτεχνία», ότι η κ. Λούνα έκρινε το έργο του Καραγάτση «υιοθετώντας μια οπτική της δικής μας εποχής, καθιστώντας το, παραδόξως, επίκαιρο». Σημειώνει ακόμα: «Ποιος, πού, πώς. Μια πρωτοεμφανιζόμενη πεζογράφος και αρθρογράφος, σε ένα μέσο ευρείας κυκλοφορίας και φιλελεύθερου προσανατολισμού, στη στήλη "Weekly feminism", με μια γλώσσα που ενσωματώνει αγγλικές εκφράσεις και νεόκοπους φεμινιστικούς όρους. Χωρίς την προστατευτική άλω της θεσμικής φιλολογικής πρακτικής, χωρίς (ακόμη) τις δάφνες της συγγραφικής καθιέρωσης, περπατά, θα λέγαμε, ξυπόλητη στ’ αγκάθια του λογοτεχνικού κατεστημένου».
Ο Άρης Αλεξανδρής στο άρθρο του με τον τίτλο «Τα βιβλία νοσούν όπως εμείς» γράφει μεταξύ άλλων: «Όσο και αν κάποιοι επιμένουν, τα λογοτεχνικά έργα δεν αλλάζουν. Η "Μεγάλη χίμαιρα" θα παραμείνει γραμμένη όπως γράφτηκε. Η έννοια της "επαναπαλαίωσης" στην πραγματικότητα δεν αφορά τα έργα, αλλά εκείνους που τα διαβάζουν». Και σε άλλο σημείο: «Ο Καραγάτσης δεν είναι ανάγκη να ερμηνευθεί ως κήρυκας της ισότητας των φύλων· μπορεί να ιδωθεί ως εξερευνητής της κοινωνικής κατασκευής τους».
Τι της έγραψαν
Το άρθρο της Ρένας Λούνα στην Καθημερινή έχει τίτλο «Καραγατσιάδα: ένα υστερόγραφο» και σε ένα σημείο διευκρινίζει: «Ποτέ δεν ζήτησα ούτε πρότεινα την απαγόρευση και καύση βιβλίων, όπως και ποτέ δεν αποθάρρυνα κανέναν από το να διαβάσει τον Καραγάτση. Αλλά επιτρέπεται ένα βιβλίο να έχει παραπάνω από μία ερμηνευτική ανάγνωση και, γιατί όχι, να μπορούμε να το συζητήσουμε πολιτισμένα».
Αλλά δεν το συζητήσαμε καθόλου πολιτισμένα, όπως αποδεικνύεται παρακάτω στο κείμενό της, όπου αναφέρει τις λεκτικές επιθέσεις που δέχτηκε. Διαβάζουμε:
«Μέσα σε λίγα λεπτά, έφτασαν όσοι με κατηγόρησαν για έλλειψη γνώσεων και ψυχραιμίας: "Τελείτε υπό σύγχυση", "ταλιμπανίστικο", "η αρθρογράφος μισεί την ίδια της την ύπαρξη", "με ρέγουλα τα ληγμένα", "αν έκανε πιο συχνά τον έρωτα, η αρθρογράφος δεν θα είχε τέτοια θέματα", "έχουμε γεμίσει ανώμαλους", "άκρατης αλαζονείας και ασυγκράτητου πόθου αυτοπροβολής"».
Το αφιέρωμα της Καθημερινής έχει γενικό τίτλο «Παλιές χίμαιρες και νέες αλλεργίες» που συνοδεύεται από σύντομη αναφορά στο τι θα διαβάσουμε: «Τι αφήνει η διαμάχη για τον σεξισμό του Καραγάτση. Η συγγραφέας που πυροδότησε την αντιπαράθεση –και κατηγορήθηκε για ταλιμπανισμό– κάνει τον δικό της απολογισμό. Δυο ομότεχνοί της απαντούν στο ερώτημα για το πώς μπορούμε να ξαναδιαβάζουμε τα κλασικά έργα λογοτεχνίας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:
Ο Καραγάτσης πίσω από την κουρτίνα – Το έργο που έγραψε η κόρη του Καραγάτση και σκηνοθετήθηκε από τον εγγονό του. Αναφορές στον δύσκολο χαρακτήρα του, στην καταπίεση της ζωγράφου συζύγου του, αλλά και στις σπουδαίες συγγραφικές ικανότητές του.
Αποποίηση ευθύνης
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.