Ανατρεπτικά αποτελέσματα προέκυψαν από έρευνα του βρετανικού ινστιτούτου οδικής ασφάλειας TRL σχετικά με τους λόγους απόσπασης της προσοχής των οδηγών στο δρόμο.
Ο χρόνος αντίδρασης ενός οδηγού μεγαλώνει σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα κατά 21% αν βρίσκεται υπό την επήρεια ινδικής κάνναβης, κατά 46% αν τηλεφωνεί την ώρα που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι και κατά 57% αν απασχολείται με λειτουργίες της οθόνης αφής του οχήματός του. Το αποτέλεσμα δεν πρέπει πάντως να μας εκπλήσσει, καθώς οι οθόνες των σύγχρονων αυτοκινήτων γίνονται ολοένα μεγαλύτερες και πιο ‘’βαρυφορτωμένες’’ με λειτουργίες, ενώ τη θέση των κλασικών περιστροφικών διακοπτών και των πλήκτρων πίεσης έχουν πάρει συρόμενες μπάρες, που πρέπει να τις σημαδεύεις με ακρίβεια με τα ακροδάχτυλα για τις διάφορες ρυθμίσεις. Κερασάκι στην τούρτα είναι ο λαβύρινθος των υπομενού, που ακολουθούν μετά το κεντρικό μενού και αποσπούν για επιπλέον χρόνο την προσοχή του οδηγού από την κυκλοφορία.
Επικίνδυνη η αναζήτηση τραγουδιού ενώ οδηγούμε
Για μία απλή ρύθμιση του συστήματος πλοήγησης ή κάποιας λειτουργίας του συστήματος πολυμέσων αποσπάται το βλέμμα μας έως και δύο δευτερόλεπτα από τον δρόμο στην οθόνη με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την οδική ασφάλεια. Το ινστιτούτο TRL προχώρησε σε συγκεκριμένες μετρήσεις, αφού αξιοποίησε τις δυνατότητες των συστημάτων συνδεσιμότητας των μοντέρνων αυτοκινήτων και συγχρόνισε τις γνωστές ψηφιακές πλατφόρμες Google Android Auto και Apple CarPlay με το σύστημα πολυμέσων, ώστε να εμφανίζονται οι λειτουργίες τους στην οθόνη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν, ότι η αναζήτηση ενός τραγουδιού στο Spotify αποσπά την προσοχή του οδηγού έως και 20 δευτερόλεπτα από τον δρόμο και υπερδιπλασιάζει τον χρόνο αντίδρασής του.
Η επιλογή ενός τραγουδιού μέσω Spotify υπερδιπλασιάζει τον χρόνο αντίδρασης ενός οδηγού.
Σε κάποιες περιπτώσεις βγήκαν ορισμένοι οδηγοί εκτός δρόμου και σε κάποιες άλλες πλησίασαν πολύ κοντά στα προπορευόμενα οχήματα. Μία σχετικά ικανοποιητική λύση αποτελεί η δυνατότητα ενεργοποίησης και ρύθμισης διαφόρων λειτουργιών με φωνητικές εντολές, η οποία ωστόσο δεν προβλέπεται σε όλα τα αυτοκίνητα και αρκετές φορές εμφανίζει προβλήματα δυσλειτουργίας.
Οι οθόνες προκαλούν ‘’τυφλές διαδρομές’’ για πολλά δευτερόλεπτα
Ένα εξαιρετικά κατατοπιστικό τεστ έκανε και το σουηδικό περιοδικό ‘’Vi Bilagare’’, που συνέκρινε τη λειτουργία της οθόνης αφής έντεκα αυτοκινήτων νέας γενιάς με ένα Volvo V70 του 2005 χωρίς ίχνος οθόνης στο κόκπιτ. Οι συμμετέχοντες οδηγοί κλήθηκαν να ενεργοποιήσουν σε κίνηση το θερμαινόμενο κάθισμα με ρύθμιση της θερμοκρασίας, να μηδενίσουν το οδόμετρο με την ένδειξη των χιλιομέτρων και να ανάψουν τον εσωτερικό φωτισμό και το ραδιόφωνο. Οι οδηγοί του Volvo V70 χρειάστηκαν για όλες αυτές τις ενέργειες δέκα δευτερόλεπτα, όμως στα μοντέλα με οθόνες ο αντίστοιχος χρόνος ήταν 13,5΄΄ στο Dacia Sandero, 23,5’’ στο Tesla Model 3, 29,3’’ στο Seat Leon, 30,4’’ στη BMW iX και 44’’ στο κινέζικο SUV MG Marvel R με το τεράστιο display με διαγώνιο 19,4 ιντσών!
Η τεράστια οθόνη αφής του SUV MG Marvel R έχει διαγώνιο 19,4 ιντσών.
Το ζήτημα με τις οθόνες έχει εντοπιστεί εδώ και καιρό από ειδικούς επιστήμονες και εκπαιδευτές ασφαλούς οδήγησης, ωστόσο υπάρχει νομικό κενό για τη διευθέτησή του, ενώ και οι ίδιες οι εταιρείες αυτοκινήτων προκαλούν ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα στην προσπάθειά τους να κάνουν μία επίδειξη τεχνογνωσίας με τεράστια displays για την προσέλκυση πελατών. Πάντως πληθαίνουν οι φωνές εκείνων, που ζητούν την επιστροφή των κλασικών διακοπτών και μπουτόν στα σύγχρονα αυτοκίνητα για μία σειρά συχνά επαναλαμβανομένων λειτουργιών, όπως π.χ. του ηχοσυστήματος και του κλιματισμού.
Έρχονται μπάρες after market με κλασικούς διακόπτες
Αυτό το κενό διέγνωσε ένας Νορβηγός κάτοχος ενός Tesla και εξέλιξε τη μπάρα ‘’Ctrl Bar’’ (Control Bar) με δύο περιστροφικούς διακόπτες, που τοποθετείται κάτω από τη μεγάλη οθόνη του αυτοκινήτου και ρυθμίζει τη θέρμανση, ενώ υπάρχουν άλλα τέσσερα προγραμματιζόμενα μπουτόν, συνδεδεμένα μέσω εφαρμογής με το διαδίκτυο για ακόμη περισσότερες ρυθμίσεις. Η επινοητικότητα του νεαρού Νορβηγού ενθουσίασε τα μέλη της κοινότητας Tesla Community, οπότε συγκέντρωσε εύκολα 67.000 ευρώ μέσω crowdfunding (συμμετοχικής χρηματοδότησης) για να εξελίξει την εφεύρεσή του και να την προωθήσει στην αγορά. Αυτό υπολογίζεται ότι θα γίνει το καλοκαίρι, οπότε θα κυκλοφορήσει στο εμπόριο η ‘’Crtl Bar’’ με ρυθμίσεις για τα Tesla Model 3 και Model Y και λιανική τιμή πώλησης 249 ευρώ. Δείτε και το σχετικό video του Νορβηγού εφευρέτη.
Αποποίηση ευθύνης
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.