Ο κόσμος έχει χωριστεί σε δύο στρατόπεδα στο τεράστιο θέμα της κινητικότητας. Από τη μία πλευρά έχουμε τις βιομηχανικές χώρες της Δύσης, που στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση για να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή. Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποφασίσει, ότι από το 2035 και μετά δεν θα ταξινομούνται πλέον στις χώρες μέλη της Ι.Χ. και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Από την άλλη πλευρά ωστόσο υπάρχει ένας πολύ μεγάλος αριθμός λιγότερο ανεπτυγμένων χωρών, στις οποίες δεν θεωρείται αυτονόητη η κατοχή ενός αυτοκινήτου, χρησιμοποιούν τα ρυπογόνα «σαπάκια» της Δύσης και εισάγουν ολόκληρες γραμμές παραγωγής παλαιότερων μοντέλων για τις δικές τους αγορές. Σε αυτές τις χώρες δεν υπάρχουν αυστηρά όρια εκπομπών ρύπων, αλλά ούτε και απαιτητικές προδιαγραφές ασφαλείας, ενώ η ηλεκτροκίνηση είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη λόγω έλλειψης ανάλογων υποδομών, αλλά και ηλεκτρικής ενέργειας.
Το πρόβλημα της Αιθιοπίας
Ωστόσο, ένα κράτος στην ανατολική Αφρική έκανε την έκπληξη και πραγματοποιεί με δραστικό τρόπο τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Πρόκειται για την Αιθιοπία, στην οποία απαγορεύεται από τις 30 Ιανουαρίου 2024 η εισαγωγή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, κάτι που ισοδυναμεί με απαγόρευσή τους, αφού η ίδια η χώρα δεν παράγει αυτοκίνητα. Η κυβέρνηση επιτρέπει μόνο την εισαγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, επειδή δεν έχει αρκετό συνάλλαγμα για να εισάγει από το εξωτερικό τις απαιτούμενες ποσότητες βενζίνης και πετρελαίου κίνησης για τον εγχώριο στόλο οχημάτων.
Η Αιθιοπία πλήρωσε πέρυσι πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια για να προμηθευτεί καύσιμα, αν και δεν βρίσκεται σε καλή οικονομική κατάσταση. Η αφρικανική χώρα παράγει ωστόσο άφθονη ηλεκτρική ενέργεια χάρη σε υδροηλεκτρικά έργα κατά μήκος του ποταμού Νείλου και το επόμενο διάστημα ολοκληρώνεται η κατασκευή ενός νέου, μεγάλου φράγματος, με το οποίο θα διπλασιαστεί η εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Με ορόσημο το 2030
Προς το παρόν υπάρχουν μεγάλα κενά στο δίκτυο φορτιστών, αφού δεν κυκλοφορεί και κάποιος μεγάλος αριθμός ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Η κυβέρνηση της Αιθιοπίας σχεδιάζει λοιπόν να αναπτύξει πάνω από 2.000 σταθμούς φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε όλη τη χώρα, με τους μισούς να τοποθετούνται στην πρωτεύουσα Αντίς Αμπέμπα. Επίσης έχει θέσει ως στόχο να κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας έως το 2030 περίπου μισό εκατομμύριο μοντέλα τέτοιας τεχνολογίας. Πρόκειται για ένα ποσοστό της τάξης του 40% στο σύνολο του εγχώριου στόλου με 1,2 εκατομμύρια οχήματα. Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν στην αφρικανική χώρα των 126 εκατομμυρίων κατοίκων γύρω στα 150.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, χάρη στις κρατικές επιδοτήσεις και τα οικονομικά κίνητρα που παρέχονται για της αγορά και τη χρήση τους από το 2022 και μετά.
Ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες
Από την απόφαση της αιθιοπικής κυβέρνησης θα ωφεληθούν κατά κύριο λόγο οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, επειδή τα προϊόντα τους είναι πιο φθηνά από τα ευρωπαϊκά, άρα και πιο ανταγωνιστικά. Ήδη μάλιστα εισάγονται στην Αιθιοπία κιτ ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία συναρμολογούνται στη χώρα και κοστίζουν φθηνότερα.
Οι Αιθίοπες επιλέγουν ολοένα συχνότερα το αεροπλάνο για τις μακρινές μετακινήσεις τους στην αχανή χώρα τους, όμως για τις πιο κοντινές επιμένουν παραδοσιακά και περπατούν ή χρησιμοποιούν μουλάρια. Οι μοτοσυκλέτες γνωρίζουν επίσης μεγάλη ζήτηση και ισχύει πλέον και γι’ αυτές ό,τι και για τα αυτοκίνητα. Μάλιστα, οι κάτοχοι παλαιότερων μοτοσυκλετών με κινητήρες βενζίνης είναι υποχρεωμένοι να τις μετατρέψουν σε ηλεκτροκίνητες!
Αποποίηση ευθύνης
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.