Το μοναδικό σημείο επαφής ενός οχήματος με τον δρόμο είναι τα ελαστικά του. Όλοι αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, ότι η καλή κατάσταση των ελαστικών του αυτοκινήτου μας αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για ασφαλείς μετακινήσεις, ενώ αντιθέτως τα φθαρμένα και παλιά ελαστικά είναι πηγή κινδύνου. Το ερώτημα, πότε πρέπει να αλλάζουμε τα λάστιχα του αυτοκινήτου μας, απασχολεί κάθε κάτοχο οχήματος, όμως η απάντηση διαφέρει κατά περίπτωση. Γενικότερα, μπορούμε να πούμε, ότι ένα καλό ελαστικό διατηρεί τις υψηλές προδιαγραφές του για περίπου 40.000 έως 50.000 χιλιόμετρα και για μια τετραετία έως πενταετία.
Ο νομοθέτης προβλέπει ως ελάχιστο όριο για το βάθος πέλματος τα 1,6 χιλιοστά, ωστόσο δεν πρέπει να αφήνουμε τα ελαστικά μας να φθαρούν τόσο πολύ για να τα αλλάξουμε, αλλά οφείλουμε να το κάνουμε νωρίτερα. Επίσης, είναι λάθος να περιμένουμε π.χ. το φθινόπωρο για να αντικαταστήσουμε τα φθαρμένα ελαστικά του αυτοκινήτου μας, ώστε να γλιτώσουν τα καινούργια λάστιχα από τις ταλαιπωρίες του καλοκαιρινού καύσωνα. Τέτοια ρίσκα είναι αδικαιολόγητα και μπορεί τελικά να μας γυρίσουν μπούμερανγκ με τη μορφή ενός σοβαρού ατυχήματος λόγω -και- των φθαρμένων ελαστικών.
Ελέγχουμε τακτικά την πίεση του αέρα των ελαστικών μας.
Η διάρκεια ζωής των ελαστικών εξαρτάται και από το ίδιο το προϊόν, καθώς μερικά λάστιχα φθείρονται γρηγορότερα από κάποια άλλα, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει ο οδηγός. Αν συμπεριφερόμαστε αμυντικά στο τιμόνι και αποφεύγουμε στο μέτρο του δυνατού τις γρήγορες επιταχύνσεις και τα απότομα φρεναρίσματα, τότε τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας θα μακροημερεύσουν σαφώς περισσότερο σε σχέση με εκείνα ενός αυτοκινήτου με νευρικό οδηγό, που γκαζώνει και φρενάρει συνέχεια.
Ο τακτικός έλεγχος της πίεσης του αέρα και της γενικότερης εικόνας του πέλματος και των μάγουλων των ελαστικών είναι αναγκαίος για την ασφάλεια μας, αλλά και για την τσέπη μας, επειδή η χαμηλή και η υπερβολική πίεση αυξάνουν αισθητά την κατανάλωση καυσίμου. Για τον ρυθμό φθοράς ενός ελαστικού παίζουν επίσης ρόλο η ποιότητα του οδικού δικτύου που κινούμαστε συνήθως, αλλά και ο χρόνος έκθεσης του παρκαρισμένου οχήματος στον ήλιο. Οι δρόμοι με κακοτεχνίες, λακκούβες, μπαλώματα και σαμαράκια καταπονούν τα ελαστικά και προκαλούν ευκολότερα ζημιές, οι οποίες μάλιστα δεν είναι ορατές εξωτερικά. Επίσης, το καουτσούκ και η γόμα του ελαστικού υποφέρουν από την έντονη ηλιοφάνεια, οπότε τα ελαστικά ενός αυτοκινήτου που σταθμεύει στο δρόμο ταλαιπωρούνται περισσότερο και γερνούν γρηγορότερα από εκείνα ενός οχήματος, που παρκάρει σε γκαράζ.
Οι ετικέτες με τις επιδόσεις των ελαστικών.
Η αγορά ενός σετ τεσσάρων καινούργιων ελαστικών έχει σοβαρό κόστος, ωστόσο πρέπει να την δούμε ως μία επένδυση ζωής. Άρα, αποφεύγουμε τα μεταχειρισμένα ελαστικά, επειδή δεν γνωρίζουμε το ιστορικό τους, ενώ αν αποφασίσουμε τελικά να περιοριστούμε στην αγορά μόνο δύο καινούργιων ελαστικών, τότε τα τοποθετούμε στον κινητήριο άξονα. Δεν βάζουμε πάντως διαφορετικού τύπου και μάρκας ελαστικά στον ίδιο άξονα, πολύ περισσότερο αν εμφανίζουν και διαφορετική φθορά.
Χρησιμοποιούμε επίσης τον ειδικό Τύπο και το διαδίκτυο για να αντλήσουμε πληροφορίες σχετικά τις επιδόσεις των ελαστικών στις διαστάσεις που μας ενδιαφέρουν. Μια ολοκληρωμένη εικόνα μας δίνουν και οι ετικέτες με τις ιδιότητες των ελαστικών, που προβλέπονται με βάση τα ανανεωμένα ευρωπαϊκά στάνταρ του Μαΐου του 2021. Σε αυτές αποτυπώνεται η ενεργειακή απόδοση ενός ελαστικού, η οποία επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου, όπως επίσης η συμπεριφορά του σε βρεγμένο οδόστρωμα και ο θόρυβος κύλισης. Ουσιαστικά οι ετικέτες λειτουργούν ως ένας χρήσιμος βοηθός στο πλαίσιο της έρευνας αγοράς για το κατάλληλο ελαστικό στο πλαίσιο φυσικά των οικονομικών μας δυνατοτήτων.
Αποποίηση ευθύνης
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.