Πολύ φιλόδοξους στόχους έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Σύμφωνα με αυτούς, προβλέπεται ότι το αργότερο έως το 2050 θα είναι οι ευρωπαϊκοί δρόμοι τόσο ασφαλείς, ώστε να μην σημειώνεται ούτε ένας θάνατος από τροχαία δυστυχήματα, ενώ ο ενδιάμεσος στόχος για το 2030 είναι να μειωθεί ο αριθμός των θυμάτων στην άσφαλτο κατά 50% σε σύγκριση με σήμερα. Πρόκειται για ένα δύσκολο αλλά κρίσιμο εγχείρημα, καθώς το 2023 έχασαν τη ζωή τους στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο πάνω από 20.000 άνθρωποι.
Η Ε.Ε. ποντάρει -μεταξύ άλλων- στον εξοπλισμό των οχημάτων με προηγμένα συστήματα ασφαλείας, για να πετύχει δραστική μείωση του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών. Κομβική θέση ανάμεσά τους κατέχει το Σύστημα Αναγνώρισης Ορίου Ταχύτητας, ISA, από τα αρχικά των αγγλικών λέξεων Intelligent Speed Assistance. Το συγκεκριμένο σύστημα θα πρέπει να περιλαμβάνεται από τον Ιούλιο υποχρεωτικά σε κάθε καινούργιο Ι.Χ., που θα ταξινομείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και προειδοποιεί τον οδηγό οπτικά με μια φωτεινή ένδειξη που αναβοσβήνει στον πίνακα οργάνων, ότι έχει υπερβεί το όριο ταχύτητας. Επίσης, προβλέπεται και ηχητική προειδοποίηση με ένταση και τόνο, που διαφέρει ανά κατασκευαστή και μοντέλο.
Αναξιόπιστη τεχνολογία
Ωστόσο, το ISA έχει ένα τεράστιο κενό ασφαλείας, αφού χρησιμοποιεί μια αναξιόπιστη τεχνολογία, όπως έχει αποδειχθεί ότι είναι το σύστημα αναγνώρισης των σημάνσεων κυκλοφορίας, μεταξύ των οποίων και οι πινακίδες με τα όρια ταχύτητας. Η συγκεκριμένη τεχνολογία βασίζεται στις υποχρεωτικές πλέον κάμερες και αισθητήρες του οχήματος, ταυτόχρονα όμως αξιοποιεί και δεδομένα, που έχουν αποθηκευτεί στο σύστημα πλοήγησης. Έτσι μπορεί να μη δείξει το πραγματικό όριο ταχύτητας, που ισχύει στο σημείο κίνησης του οχήματος, παρασύροντας τον οδηγό σε επικίνδυνα λάθη.
Το γερμανικό αυτοκινητιστικό περιοδικό Auto Motor und Sport (AMS) αξιολογεί ήδη από το 2021 την αξιοπιστία του συστήματος αναγνώρισης των κυκλοφοριακών με κάθε μεμονωμένη ή συγκριτική δοκιμή αυτοκινήτων. Η αξιολόγηση γίνεται σε μια στάνταρ διαδρομή μήκους 40 χιλιομέτρων, όπου οι δοκιμαστές ελέγχουν αν διαβάζει το σύστημα κάθε οχήματος σωστά τις πινακίδες των ορίων ταχύτητας ανεξαρτήτως ώρας και καιρικών συνθηκών, κλπ. Στο τέλος κάθε δοκιμής βαθμολογείται η επίδοση κάθε αυτοκινήτου στον συγκεκριμένο τομέα με άριστα τους 10 βαθμούς.
Απόδοση στην πράξη
Τα αποτελέσματα είναι μέχρι τώρα καταστροφικά! Πέρυσι πραγματοποίησε το AMS 146 δοκιμές οχημάτων και το 82% των αυτοκινήτων μηδενίστηκε, ενώ η καλύτερη επίδοση ήταν τέσσερις βαθμοί! Οι συντάκτες του γερμανικού περιοδικού διαπίστωσαν, ότι η αναξιοπιστία του Συστήματος Αναγνώρισης Ορίου Ταχύτητας παρατηρείται σε όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων ανεξαρτήτως τιμής και σε όλες τις μάρκες. Επίσης, κατέγραψαν διαφορετικά αποτελέσματα ακόμη και μεταξύ ίδιων μοντέλων παρά την ταυτόσημη τεχνολογία τους, κάτι που δεν μπορούσαν να εξηγήσουν.
Ολοένα περισσότεροι οδηγοί επαναπαύονται σήμερα στην ένδειξη του ορίου ταχύτητας στον πίνακα οργάνων και αυτό μπορεί να έχει επικίνδυνες συνέπειες, αν -για παράδειγμα- έχει συνδεθεί το Σύστημα Αναγνώρισης Ορίου Ταχύτητας με το Cruise Control και του παρέχει εντελώς λανθασμένα στοιχεία. Προς το παρόν, υπάρχει η δυνατότητα χειροκίνητης απενεργοποίησης του ISA από τον οδηγό, όμως το σύστημα ενεργοποιείται και πάλι με κάθε νέα εκκίνηση του οχήματος.
Η κατάσταση αναμένεται, ότι θα επιδεινωθεί, εφόσον προχωρήσει η ΕΕ στο επόμενο βήμα, όπου το ISA θα παρεμβαίνει αυτόνομα και θα δυσκολεύει το πάτημα του πεντάλ του γκαζιού ή θα μειώνει την ισχύ του κινητήρα, αν διαπιστώνει ότι έχει υπερβεί ο οδηγός το όριο ταχύτητας. Αυτό θα ήταν καταστροφικό με τα σημερινά δεδομένα αναξιοπιστίας του συγκεκριμένου συστήματος, το οποίο όχι μόνο δεν σώζει ζωές, αλλά φαίνεται ότι αποτελεί και πηγή κινδύνου.
Αποποίηση ευθύνης
Ο ιστότοπος είναι μια πλήρως αυτοματοποιημένη υπηρεσία συνάθροισης, ταξινόμησης και ανάρτησης συνοπτικών ειδήσεων και νέων από άλλους ελληνικούς ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσω της τεχνολογίας RSS. Δεν αναλαμβάνουμε καμία ευθύνη για την επάρκεια, ποιότητα, πληρότητα ή ακρίβεια των ειδήσεων και των νέων που δημοσιεύονται. Δείτε περισσότερα στο τμήμα "Αποποίηση Ευθύνης" των Ορων Χρήσης.